Thursday, January 22, 2009

Tekstkultur

Blogging sprer seg i skolen. Stadig flere lærere tar blogging i bruk i undervisningen, og ikke bare i språkfagene. Når elevene blogger stiller lærerne en del sjangerkrav til bloggingen, og noen ergrer seg mer enn andre over skrivefeil. Noe som irriterer lærere er det såkalte sms språket. Ungene tekster hverandre, og det er få tegn og skal gå fort. Tilsvarende bruker de dette hurtigspråket på MSN, og en skriftlig kanal for muntlig kommunikasjon. Selv benytter jeg meg av mikroblogging som Twitter, men i den sfæren jeg beveger meg i har ikke sms-terminologien i særlig grad gjort sitt inntog. Der jeg først og fremst kommer i kontakt med den, er hvis jeg en sjelden gang beveger meg inn i en virtuell verden som Second Life eller IMVU. Dette sms-språket er temmelig internasjonalt, ungdom bruker mye de samme "kodene" uavhengig av muntlig språk. Vil dette sms-språket spre seg inn i de andre kommunikasjonsfærene, når det blir en naturlig måte å kommunisere ungdommen i mellom? Denne videosnutten sier ganske mye, og er artig.

2 comments:

Kjell Arild Welde said...

Takk, ted.com er lagret i det flyktige minnet. Q}-<

June said...

;-))) Q<-<