Sunday, February 8, 2009

6. bilde i mappen

Jeg ble for et par dager siden utfordret av Torill på å skrive noe om ett av bildene mine. Utfordringen var som følger:
Gå til "Mine bilder".
Ta ut den 6. mappen og deretter det 6. bildet i denne mappen.
Sett bildet på bloggen og skriv noe om dette bildet.
Inviter 6 nye til å bli med på denne utfordringen.
Link til dem, og la dem vite at de er utfordret.

Jørn fikk og denne utfordringen og hans svar er her.

Uff, så vanskelig tenkte jeg, hva har jeg nå der? Når jeg så etter fant jeg dette bildet, og det passet jo bra siden Torills domene er reiseliv.

Dette er fra en ferie i Argentina og Brasil for noen år siden. Vi er her på brasiliansk side og ser rett inn i The Devils Throat i Foz do Iguaçu.
Dette er verdens største vannfall, 3 ganger større enn Niagara. Vannfallene består av flere svære fossefall. (Dette er bare en liten del, fristende å legge ut flere bilder). Der var en gang en forskyvning av platene der og derfor oppstod fossefallene. Vi måtte gå gjennom jungelen for å komme til fossene. Det var tett jungel der, for på 30 tallet ble mesteparten av skogen hugget til tømmer. Dette området er nå nasjonalpark, men det tar 500 år før skogen har tatt seg opp igjen - litt å tenke på når urskog hogges ned i ulike deler av verden, inklusive Norge.

På argentinsk side er de flinkere til å ta vare på skog og dyre-og fugleliv enn på brasiliansk side. Blant annet er det forbudt med helikopterflyging over fossen av hensyn til fuglelivet. På brasiliansk side tar de ikke slike hensyn. Jeg kom i store etiske konflikter med meg selv på brasiliansk side når det ble snakk om å ta en helikoptertur over fossen. Burde selvsagt ikke gjøre det av hensyn til fuglelivet, dersom jeg tok den turen støttet jeg jo ikke-fuglevennlig aktivitet. Jeg endte likevel opp i helikopter med de andre - så mye for personlig ansvar og etiske valg (ikke stolt av den - nei).

Uansett for en vestlending med stolte fossetradisjoner: en foss blir ALDRI det samme igjen.
Jeg tagger ikke noen nye i dette memet, om noen ønsker å ta opp tråden - feel free.

3 comments:

Anonymous said...

Så pussig - i går snakket jeg med en venn og tidligere kollega som jeg altfor sjelden snakker med, og han fortalte at han var ved denne fossen nå i juleferien. Kona hans hadde sett den i et naturprogram på TV for lenge siden, og etter det alltid ønsket seg en tur dit. Han sa også at den var særdeles imponerende - de hadde vært både på argentinsk og brasiliansk side.

June said...

Liver er fullt av små tilfeldigheter og sammenfall :). Det er naturlig å se fossen fra begge land, for grensen går midt i fossen. Du ser ulike sider av fossen fra de ulike landene. Litt mer turistifisert i Brasil enn i Argentina.
Det er et fantastisk syn.

Torill said...

Det er jo akkurat dit jeg også har lyst til å reise. Var i Brasil i julen, og vi bestemte oss for at på neste tur til Sør-Amerika skal vi besøke denne fossen. Skrev om det på et blogginnlegg også. Så rart liksom...