Saturday, February 7, 2009

Utdanningskonferansen 2009

På mandag og tirsdag er det en stor Utdanningskonferanse i Bergen. Den er fulltegnet med 400 deltakere. Selv er jeg en del av programkomiteen for konferansen, mens IMTEC er arrangør. Konferansen er nok en av de mange IKT og skolekonferansene som arrangeres for tiden. Etter interessen å dømme ser det ut som det er et stort behov for slike konferanser. IKT inn i skolen er jo enda på babystadiet, og vi leter etter en vei å få dette til på en god måte. I den sammenhengen vil jeg trekke frem to av foredragsholderne våre: Sugata Mithra og David Williamson Schaffer. Den siste jobber med spill og læring. Hvordan kan ulike former for spill/virtuelle verdener tas i bruk i undervisningen. Den første et kjent fra et eksperiment med navnet: Hole-in-the-Wall-Experiment. Eksperimentet begynte i India, men elementer av det har og blitt prøvd ut i England. Det jeg synes er fasinerende med dette eksperimentet er at det utfordrer en del av "mytene/vedtatte sannheter" om barns læring. Siden de kommer på konferansen vil jeg prøve å få blogget fra foredragene deres i stedet for å si for mye nå. Hvordan det blir i praksis, som en del av vertskapet vet jeg ikke enda, men noe skal jeg vel få til.

3 comments:

Anonymous said...

Mye interessant på konferansen i år også. Ser spesielt fram til innleggene med David Williamson Schaffer og Morten Dæhlen, professor i informatikk, Universitetet i Oslo. Begge skal snakke om spill og læring.
Ser ikke bort ifra at det blir flere som twittrer og blogger fra disse dagene :-)

June said...

Kjekt at du skal på konferansen. Blir artig både med twittring og å se hva vi blogger om etterpå. Sikkert mange ulike vinklinger.

Ann S. Michaelsen said...

David W. Schaffer var på konferansen vår på Sandvika vgs høsten 2008. Sandvika vgs starter nå i samarbeid med ITU et prosjekt med han. Vi får tilgang til et av spillene hans og skal forsøke dette med noen av våre elever. Starter nå på onsdag da han kommer til Oslo etter konferansen i Bergen. Gleder meg til forsøket! Litt leit å ikke skulle til Bergen i dag, men drar på Skolelederkonferansen på torsdag. Kan ikke klare alt - får lese bloggene deres!