Thursday, February 12, 2009

World of Warcraft

image

På Educa i Berlin i desember var det stort fokus på on-linespill og virtuelle verdener. Som jeg skrev på et innlegg fra den konferansen fikk vi så mange spørsmål om vi hadde en avatar i WoW at jeg til slutt følte meg litt dum som ikke hadde det. Hvorfor spiller jeg ikke WoW? Tja, si det… Jeg har tidligere skrevet litt om virtuelle verdener, deriblant WoW.

I går hadde WoW “bursdag” – det var da fire år siden spillet ble lansert i EU, i november i fjor var det 4 år siden det ble lansert i USA. På disse litt over fire årene har dette spillet antatt enorme dimensjoner.

Utdanningskonferansen i Bergen var spill et sentralt tema og David Williamsson Schaffer var der og snakket om epistemiske spill, som er noe helt annet enn on-line rollespill. Epistemiske spill vil nok være mer spiselige for lærere og skolen da de faller inn under kategorien læring. Elevene er i kontrollerte omgivelser og vil kunne evalueres ut fra hva de gjør. Jeg tror absolutt slike spill har en verdi i skolen, men det tror jeg at disse “farlige” on-line rollespillene har og.

I et gammelt “nummer” av Wired er der en artikkel om en person som ble ansatt hos Yahoo på bakgrunn av sine ferdigheter i WoW.

I WoW er der 70 nivåer (level). Man må jobbe seg oppover og det er ulike ferdigheter som kreves for å mestre de ulike nivåene. Level 70 er der spillet virkelig begynner, så de fleste som spiller litt er der. Spillerne former lag (guilds) som ledes av en guildleder. Det å være guildleder er som å være leder i det virkelige liv, og konfliktløsning er en viktig egenskap hos en slik leder. Strategisk tenkning, kommunikasjon og teambuilding er andre. De fleste spillerne er mellom 20 og 30.

Spillet har sin egen variant av Google, som er et bilde av under, der søker man i WoW universet, som Google søker i “vårt” univers.

image

Der er kart over WoW som har som bruker Google Maps API og derfor fungerer på samme måte som Google Maps.

image

Selvfølgelig har de og sitt eget wikiunivers: wikia eller WoWWiki.

image

Og for dere som er nysgjerrige på dette spillet kan dere gå inn her og få en rask innføring i noen av prinsippene for spillet.

image

2 comments:

Kjell Arild Welde said...

Jeg har mange wow-spillende elever og fant ditt innlegg opplysende. Nå skulle jeg endelig få vite hva wow egentlig går ut på.

Og jeg trykket ivrig på lenken, men glemte at jeg er i overvåkingsfylket Nord Trønderlag

IWSVA Security Event
(fh-lin-04.ntfk.no)

Access to this URL is currently restricted because of its classification.

URL: http://entertainment.upperdeck.com/WOW/en/howtoplay/demo.aspx

Content classification: Games

June said...

Hva kan jeg si....er ikke enig i tilnærmingen de har i Nord-Trøndelag, mener dette er å gå baklengs inn i fremtiden. Dere får bare presse på de som fatter beslutningene. Men det illustrerer mange av de dillemmaene og paradoksene vi opplever i denne brytningstiden.