Friday, February 8, 2013

Top 5%

I dag fikk jeg en merkelig epost.  LinkedIn forteller meg at de har passert 200 millioner medlemmer og at min profil er blant de 5% mest sette profiler på LinkedIn.



Nå skal jeg innrømme at til tross for alle forstå-seg-påeres anbefalinger er min LinkedIn-konto veldig stemoderlig behandlet. Jeg har bare, i skrivende stund, 377 kontakter. Jeg har flere venner på FB og flere følgere på Twitter, to nettsamfunn hvor jeg er mye mer aktiv. Ikke har jeg noen "god" profil på LinkedIn heller. Burde nok ha hatt en mye mer utfyllende beskrivelse.  Kjenner presset for det nå.

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt har "tatt" dette med LinkedIn. Jeg får til stadighet meldinger om at jeg bør oppgradere kontoen min for å få tilgang til det ene og det andre jeg ikke føler jeg trenger.  Det er så mange nettsamfunn, og hvordan velge hvor en skal være og knekke kodene på de enkelte.  Jeg diskuterte dette i julen med min sønn, som har mange flere følgere og får mange flere likes på Instagram enn det jeg gjør. Du gjør det helt feil, mamma, var den klare melding fra mine håpefulle.  Greit nok, det er ikke noe mål å få flest mulig likes, og kanskje er det der jeg trår feil. Pinterest har jeg heller ikke klart å mobilisere den helt store entusiasmen for. SnapChat skjønner jeg bare ikke.  Jeg får med jevne mellomrom melding om nye følgere på Quora og Foursqare - der er jeg lite.  G+ har jeg et veldig halvhjertet  forhold til.

Jeg diskuterte dette med en kollega og fant ut at vi er blitt "gamle" på sosiale medier.  Vi holder oss til dem vi "begynte" på: blogg, Facebook og Twitter. De fyller våre behov, så alle disse "nye" har en høyere terskel.  Det var en som skrev på Twitter: er blogg den nye boken og Twitter den nye bloggen - og slik føler faktisk jeg at det er blitt.  Er vi som anser oss som åpne og progressive stivnet i et SoMe-univers? Er dette med sosiale medier blitt et så rikt landskap at vi mer deler oss på hvor vi er? Noen aldersgrupper og yrkesgrupper, evt. sosiale lag er mer på noen enn andre?  Jeg vet ikke. Men det er interessant å se. Uansett: jeg får glede meg over å være blant de top 5%, så lenge det varer. Kanskje bør jeg vie LinkedIn mer oppmerksomhet, - kanskje ikke. I så fall - hvorfor skal jeg det? Det er hvertfall spesielt å få en slik melding fra et nettsamfunn som er så stort og som jeg har viet så lite oppmerksomhet. Hvem ser på min profil og hvorfor?


2 comments:

Unknown said...

LinkedIn har heller ikke jeg helt fått til. Forstår ikke hva som skiller det fra andre sosiale medier, hva som er fordelene, dermed blir det nedprioritert. Samtidig ser jeg at stadig flere bruker LinkedIn for å diskutere, avertere stillinger, søke jobber, promotere bedriften, osv. Alle jeg kjenner som har interesse for det digitale er registrert på LinkedIn, men de færreste GJØR noe der.
- Hva skal vi egentlig bruke LinkedIn til?

June said...

Godt spørsmål: jeg har ikke helt funnet ut hvertfall, men har samme inntrykk som deg. Denne eposten synes jeg også er merkelig - top 5%, hva betyr det? At det er mange inne og ser eller at det er veldig få slik at det er lett å havne der? Sær markedsføringsjippo. Jeg har ikke forstått denne.