Monday, April 8, 2013

Hvorfor liker jeg Facebook mindre og mindre?

Jeg har brukt Facebook i mange år etterhvert.  Til å begynne med foretrakk jeg Twitter fremfor Facebook, men etterhvert som Facebook fikk mer og mer faglig informasjon og ikke bare statusoppdateringer om hverdagshendelser ble det et viktig verktøy for meg i min hverdag. Jeg har hatt mye glede av grupper jeg er medlem av og sider jeg følger, samt venners deling av interessant materiale.

Samtidig har jeg irritert meg over hvordan Facebook stadig tråkker nærmere og nærmere inn i min sfære og vil styre hva, hvordan og til hvem min informasjon deles. Dette vil jeg bestemme SELV, takk. Selv om jeg bruker Facebook gir det ikke dem rett til å skalte og valte med min informasjon. Dessuten: hvilken informasjon har de rett på? De spør om de forunderligste ting: min sivilstatus, mitt livssyn, mitt telefonnummer, hvor jeg bor. DÈT har de INGENTING med.  Det siste nye oppdaget jeg i dag: De spør nå om du kjenner nye venner utenfor Facebook eller bare via Facebook. Er ikke det frekt så vet ikke jeg! Det har da Facebook INGENTING med!!!

De prøver seg etterhvert å ta betalt for tjenestene sine. Det siste er at de vil ta betalt for å sende meldinger til kjendiser (ikke at jeg har behov for det, men prinsippet liker jeg ikke) eller til dem som ikke er i din vennesirkel, opp til £11 eller 110  kroner for en melding - særlig at jeg gidder det. Ikke vil jeg at Facebook skal ta seg betalt for at noen utenfor min vennesirkel skal betale for å sende melding til meg.   Facebook tjener nok penger på meg slik som det er. Dersom de skal ta seg betalt, skal jeg ha betalt for at de bruker all informasjon de samler om meg og mine venner og tjener drøssevis av penger på det.  I tillegg skal jeg være spart for all spammen og reklamen de belemrer meg med. Da kan jeg vurdere å betale for Facebooks tjenester. Skjønner ikke Facebook dette er det nok av andre nettsamfunn å ha kontakt på. Jeg liker vennelisten min på Facebook, jeg liker gruppene mine og sidene jeg følger, men jeg MÅ IKKE være der. Dèt er en grense for hva jeg finner meg i fra den kanten - den grensen er farlig nær, og ungdommen er på vei bort allerede.
 
Kan ta med denne lenken om Faceboos siste påfunn: Home.  Den skal jeg IKKE ha. 
Facebook Home Means You'll Never Check Facebook Again (It'll Check You)

No comments: